2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: התעשייה האווירית)
הייצוא הביטחוני של ישראל לחו"ל עלה בכ-15%: משרד הביטחון דיווח בצהריים (יום ג') על עלייה בהיקף הייצוא הביטחוני של תעשיות ביטחוניות ישראליות לחו"ל, מ-7.3 מיליארד דולר ב-2019 ל-8.3 מיליארד דולר אשתקד.
במערכת הביטחון חששו שמגפת הקורונה תפגע ברכש הביטחוני מצד מדינות בעולם, אך מרבית הסכמי הרכש נחתמו לפני פרוץ המגפה. 44% מהייצוא הופנה למדינות אסיה, הפסיפיק ובתוכן מדינות המפרץ, שלהן נמכרו אמצעי לחימה ישראליים בהיקף של כ-800 מיליון דולרים. 30% מחוזי הרכש נחתמו עם מדינות אירופה, בהן כלולה גם אזרבייג'אן, שלה מכרה ישראל נשק במיליארדי דולרים כחלק ממלחמתה בארמנים על חבל נגורנו קרבאך. 20% מהחוזים נחתמו עם מדינות צפון אמריקה, 4% עם מדינות באפריקה ו-2% עם דרום אמריקה.
עוד עולה מהנתונים כי בדומה לשנים קודמות, החלק הארי בחלוקת הייצוא (32%) כולל תחמושת, חימושים, מכ"מים ולוחמה אקלטרונית. 26% מהייצוא כולל מל"טים, חלקי אוויוניקה למטוסים ואמצעי תצפית.
2 צפייה בגלריה
יאיר קולס ראש סיבט
יאיר קולס ראש סיבט
"הבטחנו את שימור ושדרוג הטנקים והנגמ"שים הקיימים בצה"ל". קולס
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"השנה גם מכרנו מהמלאים הישנים של צה"ל כמו מטוסי F-16 לחברה קנדית-אמריקנית וכן נגמ"שים וחלקי טנקים למדינות באסיה באופן שמבטיח שימור ושדרוג של הטנקים והנגמ"שים הקיימים בצה"ל", אמר ראש אגף הסיוע לייצוא ביטחוני יאיר קולס. "משרד הביטחון מבסס את מעמדה של ישראל כאחת מ-10 היצואניות הביטחוניות המובילות בעולם. הנתון מאשתקד הוא השני בגובהו אי פעם בהיקף הייצוא הביטחוני חרף משבר הקורונה ומגלם בתוכו גם עלייה בכמות חוזי הממשלה בין ממשלה".
במשרד הביטחון הבהירו כי לא נמכרו אמצעים ישראלים לדיקטטורות או מדינות שנויות במחלוקת כדוגמת בלארוס ומיאנמר. שר הביטחון בני גנץ אמר: "לא נמכור נשק למדינות שמבצעות רצח עם. וידאנו זאת שלא יהיה ייצוא למדינות שלא עומדות בסטנדרט המוסרי של מדינת ישראל".
גנץ, שצפוי לצאת לנסיעת בזק בארה"ב, ציין כי יש לפעול להרחבת הייצוא לצבא האמריקני, והסביר על המשמעות של הייצוא הביטחוני: "ככל שהייצוא יהיה רחב יותר, כך מחיר יחידת נשק לצה"ל יהיה נמוך יותר. העובדה שיהיה שר אוצר שהיה שר ביטחון (הכוונה לאפשרות שאביגדור ליברמן ימונה לתפקיד בממשלת הבאה. י"ז), תהווה יתרון בגלל שהוא מבין את המשמעות הטמונה בייצוא הביטחוני".